Grindavik, väg 427
Krýsuvik
Krýsuvik
Kleifavatn
Kleifavatn
Gardskagi
|
7 juni -
Några dagar innan resan fick jag
ett mail från flygbolaget Iceland Express. Resan hade blivit
tidigarelagd med 30 minuter, dessutom skulle vi först flyga till Köln
i Tyskland innan kursen ställdes mot norr. I stället för en
behaglig tre timmars resa är restiden nu över fem timmar. Men det blev
ännu värre, för på flygplatsen i Köln blev vi ombedda att ta vårt
bagage och vänta på ett anslutande plan som var försenat. När vi sen
bordar planet igen visar det sej att tre personer fattas, dom har
förirrat sej på den stora flygplatsen. Vi blir sittande i planet
ytterligare en timme innan personalen lyckas hitta dom här tre
figurerna.
Så lyfter vi då äntligen mot Island och efter sju timmar från
Kastrup går vi in för landning på Leifur Eirikssons Internationella
Flygplats mer känt som Keflavik. Jag sitter på en specialbeställd
flygstol längst fram vid fönstret och tanken med det är att se något
av landet "von oben" och helst glaciärerna. Dessvärre duggregnar det
och sikten är mycket begränsad, men att det är ett annorlunda land
råder det inget tvivel om.
Efter att ha hämtat ut hyrbilen, en röd Polo diesel bär det av på
den fyrfiliga motorvägen i riktning mot Reykjavik (Rökviken). Det är
ett trädlöst landskap genom vidsträckta lavafält bevuxna med grå och
gröna mossor, vackert i sin ödslighet. Snart är jag framme vid avtaget
mot Grindavik där mitt gästhus väntar. En hög bergsrygg
till vänster, och till höger stiger vit rök mot skyn. Det är en av
Islands stora turistattraktioner - Den Blå Lagunen.
8 juni -
På morgonen 05.30 är temperaturen
7,5
°C
och lite mer vind än i går, vilket
gör att molnen skingras och det blir en vacker dag med behagliga 15°C
på eftermiddagen. I Grindaviks
hamn verkar fiskeflottan vara ute till havs. Här finns stora
anläggningar för fiskberedning, ett saltfiskmuseum och fina
vandringsleder. I hamnen ligger mycket ejder och silltrut
av rasen graellsii, rödbenor och småspov.
Efter hamnen tar jag in på väg 427 mot öster och strax utanför
Grindavik finns en stor koloni med
silvertärnor. Ut mot havet i söder breder ett
flackt lavalandskap ut sej och i norr svarta berg där snösparvar
sjunger och en falk hörs skria, men ses inte. Längre fram i
öster stiger en vit rök mot skyn. Det är Krýsuviks geotermiska område.
Väl framme vid området finns två små dammar intill vägen som är hem
för ett par rödspovar. När en kustlabb passerar går dom
till väders och jagar bort inkräktaren. Då man går genom det
geotermiska området är det säkrast att följa markerade leder och att
inte gå utanför spängerna, jordskorpan kan vara tunn.
Här väser det ur rykande hålor, bubblar i kokande lerdammar, ångas
det från små Gejsrar, läggs ut rökridåer från puttrande, ångande
springkällor. Det är ett otroligt spektakel att vandra omkring här i
jättarnas leksakslåda.
Jag kör nu mot norr och stannar till vid Kleifavatn omgivet av
snötäckta toppar och fantastiska lavaformationer, ytterligare ett
exempel på jättarnas lekhumör. En smal, strid ström rinner ner mot sjön
och jag sätter upp tubkikaren för att leta strömänder, en art
som bara finns på Island i hela Europa. Längre fram ligger den vackert
formade vulkanen Keilir som är ett distinkt landmärke för
Reykjanes-halvön. Vägen är ödslig, bara delvis asfalterad, och utan
trafik så här tidigt på dagen.
Vid Hafnarfjörður kommer jag ut på motorvägen och åker mot väster
längst ut på halvöns NV-spets, till Gardskagi. Vid den gamla fyrens
kvadratiska fot finns det lä för vindarna och jag tillbringar större
delen av eftermiddagen här med sjöfågelstudier. Ute på stenarna sitter
rader av svarta toppskarvar och i luften svävar tretåig
mås, stormfåglar och silvertärnor. I tångbankarna
letar ett 20-tal roskarlar tillsammans med småspov,
sandlöpare och
strandskator efter föda.
Resan går vidare längs halvöns västra och södra kust på vägar som nu är helt
asfalterade. Vid Sandgerði finns stora arealer land inhägnat med
fisknät och elstängsel som skydd mot fjällräv och mink. Dom som främst
ska skyddas är ejder och silvertärna som här finns i antal som vi
aldrig ser i Sverige. På tal om fjällräv så pratade jag med en "local"
som jobbade som mekaniker på Keflavik. Han berättade, att om man såg en
fjällräv om året här på den sydvästra delen av ön så var det ren tur. |
Grindavik - Krýsuvik
Krýsuvik
Krýsuvik
Vid Kleifavatn
Lavafält - Kleifavatn
Ejder - Gardskagi
|